Zacznij systematycznie uczyć się grać na gitarze razem ze stroną Moja nauka - będziesz miał/miała do niej dostęp po zalogowaniu się w serwisie

Bicia rockowe - ćwiczenia

W tym artykule filmiki służą pokazaniu jak wykonywać daną partię gitarową. W pierwszej części wykonane są w zwolnionym tempie, w drugiej części w normalnym tempie z podkładem.

Metallica "Master of puppets", riff figure 2

E1-------------------------------------------|
H2-------------------------------------------|
G3-------------------------------------------|
D4-------------------------------------------|
A5--------2------3-------4-------3-------2---|
E6--0--1----0--1----0--1----0--1----0--1-----|

    1          2         3          4

Riff ten, grany szesnastkami, jest przy okazji bardzo fajnym ćwiczeniem koordynującym ruch 4 palców lewej ręki oraz pracę obu rąk (zgranie piórkowania z palcowaniem). W oryginale Kirk kostkuje wszystkie dźwięki z góry ale w celachtreningowych należy też ćwiczyć tę zagrywkę kostkując obustronnie (naprzemiennie dół - góra).

Iron Maiden "The trooper", intro 1

E1---------------------------|--------------------------|
H2---------------------------|--------------------------|
G3---------------------------|--------------------------|
D4---------------------------|-----------------5--------|
A5--7--7--7p5----5--5--5p3---|--3--3--3p2---5-----5-----|
E6-----------H7-----------H5-|-----------H3-------------|

    1     2      3     4        1     2     3     4

Uwaga! W powtórzeniach pierwszy dźwięk każdej frazy (dźwięk E = 7 próg na strunie A5 ) gramy jako przednutę (dźwięk ten jest przesunięty tuż przed pierwszą, akcentowaną ćwierćnutę = pierwsze akcentowane "tyknięcie" metronomu).

E1------------------
H2------------------
G3------------------
D4------------------
A5--7----7--7P5-----
E6------------H7----

       1    2    ...   itd.

Riff ten, złożony z ósemek i szesnastek (+ ćwierćnuta na koniec dwutaktowej frazy), jest bardzo dobrym ćwiczeniem technik legato.

-7p5- technika pull-off - po trąceniu kostką 7, zrywamy 3 palec stojący na 7 progu, szarpiąc nim strunę A5 tak, by zabrzmiał dźwięk 5 (trzymany 1 palcem). Oba palce: 1 i 3 stawiamy na strunie A5 jednocześnie przed wykonaniem tej techniki.

-H7- technika hammer on - 3 palec (po zdjęciu ze struny A5 uderza mocno w 7 próg na strunie E6 - tak, by dźwięk 7 zabrzmiał bez kostkowania.

Dźwięki na strunie A5 uderzamy kostką z góry. Na końcu frazy gramy trzy dźwięki oznaczone jako 5-5-5. Dźwięki te trącamy naprzemiennie - z góry - z dołu - z góry.

Guns 'n' Roses "Sweet Child O`Mine", solo

E1--------------|--------------|--------------|--------------|
H2--------------|--------------|--------------|--------------|
G3--------------|--------------|--------------|--5-5-5-7-----|
D4--2---2-------|-5----5-------|-7----7-------|--5-5-5-7--5--|
A5--2---2-------|-5----5-------|-7----7-------|--3-3-3-5--5--|
E6--0---0----0-2|-3----3-------|-5----5-------|-----------3--|

    1  2  3  4    1  2   3  4    1  2   3  4    1  2   3  4

Riff grany power chords: Podstawa + kwinta + oktawa, np. G5.

E1----------
H2----------
G3----------
D4----5-----   oktawa   =  dźwięk  G   ( 4 palec )
A5----5-----   kwinta   =  dźwięk  D   ( 3 palec )
E6----3-----   postawa  =  dźwięk  G   ( 1 palec )

Power chords nie mają w składzie żadnych TERCJI - nie mają więc charakteru - ani DUR, ani MOLL.

Riff powyższy jest ciekawy rytmicznie, gdyż spora część dźwięków nie pokrywa się z akcentami rytmicznymi (tykającym ćwierćnutami metronomem).

AC/DC "You shock me all night long", riff refrenu

Riff złożony z akordów oraz pojedynczych dźwięków uzupełniających.

         G - dur

E1-------3---------------|------------------------|
H2-------3---------------|-------3-----------3----|
G3-------0---------------|----0-----------0-------|  TAKTY 1/2
D4-------0---------------|------------------------|
A5-------2--------0--2--3|-----------2------------|
E6-------3---------------|------------------------|
    1    2     3     4     1     2     3     4


         D2 - dur

E1-------X---------------|------------------------|
H2-------3---------------|-------3-----------3----|
G3-------2---------------|----0-----------0-------|  TAKTY 3/4
D4-------0---------------|------------------------|
A5-------0--------0--2--3|-----------2------------|
E6-----------------------|------------------------|

    1    2     3     4     1     2     3     4

Takty 1/2

Gramy akord G-dur (z 3 palcem na strunie H2 - próg 3). Po uderzeniu akordu podnosimy palce 1 i 2 - gramy nimi łącznik złożony z dźwięków na strunie A5 (palce 3 i 4 stoją wówczas na "swoich" pozycjach, co umożliwi zagranie w takcie 2 dźwięków na strunach G3 i H2 właściwie bez poruszania palcami).

Takty 3/4

Gramy akord D2 - dur palcami 1 (2 na strunie G3) oraz 3 (3 na strunie H2). Struny D4 i A5 brzmią puste (oznaczenie 0). Kostka nie trąca struny E1 (oznaczenie X). Po uderzeniu akordu podnosimy palec 1 (wskazujący) - palcami 1 i 2 gramy łącznik złożony z dźwięków na strunie A5 (palec 3 stoi na "swojej" pozycji na strunie H2, co umożliwi zagranie w takcie 4 dźwięków na strunach G3 i H2 właściwie bez poruszania palcami).

Atak na akordy G i D2 z opóźnieniem, na druga ćwierćnutę taktu 1 i 3 - to bardzo ciekawy zabieg kompozytorski, podnoszący wydatnie dynamikę refrenu tego rockowego kawałka przez uwypuklenie wejścia wokalu.

Dżem "Jak malowany ptak", riff intro/zwrotka

   A5
E1------------------------|------------------------|
H2------------------------|------------------------|
G3-2-----2--------2-----5-|-------5--------5-----5-|
D4-2-----2--------2-----5-|-------5--------5-----4-|
A5-0-----0--------0-----0-|-------0--------0-----0-|
E6------------------------|------------------------|

   1     2     3     4      1     2     3     4



E1-----------------------|-------------------------|----
H2-----------------------|-------------------------|----
G3-------5--------5----5-|--------5----------------|2---
D4-------4--------4----3-|--------3----------------|2---
A5-------0--------0----0-|--------0--------3--2----|0---
E6-----------------------|-------------------------|----

   1     2     3     4      1     2     3     4       1

Warto potrenować to bicie, gdyż większość dźwięków nie wypada na akcentowanych przez metronom ćwierćnutach. Tylko w pierwszym takcie wejście powerchordu A5 pokrywa się z pierwszą, mocniej akcentowaną ćwierćnutą. W każdej następnej frazie (co czwarty takt) - powerchord A5 wchodzi jako przednuta (grany jest tuż przed akcentowaną mocniej pierwszą ćwierćnutą). Riff ten jest również niezłym ćwiczeniem koordynującym palcowanie 4 palcami lewej ręki.

  • Układ 2,2 - powerchord A5 - gramy 1 palcem pokrywając nim struny D4 i G3 (struna A5 brzmi pusta = 0)
  • Układ 5,5 - gramy 4 ( małym ) palcem pokrywając nim struny D4 i G3
  • Układ 5,4 - palec 4 zostaje na 5 na strunie G3, palec 3 łapie 4 na strunie D4
  • Układ 5,3 - palec 4 nadal zostaje na 5 na strunie G3, palec 2 zaś łapie 3 na strunie D4

Proponuję piórkować wszystko z góry (wyraźnie słyszalna będzie pusta struna A5). Skoncentrujmy się na czystości wydobywanych dźwięków oraz na precyzji rytmicznej riffu.

Green Day "American Idiot", riff intro

E1------------------------|------------------------|
H2------------------------|------------------------|
G3------------6----6------|-------6----------------|
D4--6--6--6---6----6----4-|---4---6-----6-----4----|
A5--6--6--6---4----4----4-|---4---4-----6-----4----|
E6--4--4--4-------------2-|---2---------4-----2----|

    1     2     3     4     1     2     3     4


E1------------------------|------------------------|
H2------------------------|------------------------|
G3------------6----6------|-------6----------------|
D4--6--6--6---6----6----4-|---4---6-----6----------|
A5--6--6--6---4----4----4-|---4---4-----6----------|
E6--4--4--4-------------2-|---2---------4-----T----|

    1     2     3     4     1     2     3     4

T - uderzenie perkusji w talerz zamyka frazę zamiast powerchorda.

Riff grany w oparciu o powerchordy. Niezły trening sprawnego zmieniania powerchordów:

  • przesuwanie powerchordów po tych samych strunach w różnych pozycjach na gryfie
  • przenoszenie powerchordów w jedenj pozycji na gryfie, ale ze strun E-A-D na struny A-D-G (i oczywiście powrót)

Riff ten (i jemu podobne) należy ćwiczyć na tyle wolno, aby powerchordy brzmiały czysto (dokładne ustawianie palców + szybkie i mocne dociskanie strun do podstrunnicy).

Polecam grać to naprzemiennym, obustronnym kostkowaniem, zgodnie z poniższym schematem

Gis5       Cis5     Fis5     Cis5  Gis5  Fis5

V  ^  V    ^  ^     ^  ^     V     V     V

V - uderzenie w dół
^ - uderzenie w górę

Przyzwyczajajmy się przy tym do trzymania prawej dłoni na mostku i wykonywania oszczędnych ruchów piórkiem. Zwracajmy uwagę, by nasze piórko ruch o niezbyt dużej amplitudzie:

  • przy powerchords Gis i Fis - między strunami E-A-D
  • przy powerchords Cis - między strunami A-D-G

Układ palców lewej ręki, trzymający powerchord - przenośmy w całości. Zwracajmy uwagę na to, by nasze palce nie "traciły" tego układu podczas zmiany pozycji na gryfie. Aby się nie rozjeżdżały.

Podsumowanie

Artykuł niniejszy zaprezentował kilka rockowych bić - granych na elektryku z użyciem przesterowanych brzmień. Zaczynajcie trenowanie gry na przesterze od dość wolnego tempa - zwracajcie uwagę na dokładność techniczną w celu eliminacji wszelkich przydźwięków i nieczystości. Pracujcie prawą dłonią na mostku, by szybko i pewnie tłumić struny w momentach pauz między dźwiękami. Pilnujcie zasady ekonomiki gry - możliwie małe ruchy piórkiem oraz niezbyt wysokie unoszenie palców lewej ręki nad podstrunnicą.

Następny artykuł: Czyste brzmienie, wstęp »

Wszelkie materiały i wypowiedzi zamieszczone na www.chords.pl są własnością ich autorów.