Zacznij systematycznie uczyć się grać na gitarze razem ze stroną Moja nauka - będziesz miał/miała do niej dostęp po zalogowaniu się w serwisie

Jak czytać tabulaturę?

Tabulatura to uproszczony sposób zapisu dźwięków. Nie podaje długości dźwięku, taktów itp.

Sześć linii odpowiada sześciu strunom, górna linia to struna E1, czyli najcieńsza.

E1|--------------------------|
H2|--------------------------|
G3|--------------------------|
D4|--------------------------|
A5|--------------------------|
E6|--------------------------|

Cyfry na liniach oznaczają progi, przed którymi należy przycisnąć strunę.

Tak zapisany jest chwyt F-dur:

E1|---1----------------------|
H2|---1----------------------|
G3|---2----------------------|
D4|---3----------------------|
A5|---3----------------------|
E6|---1----------------------|

Gdybyśmy chcieli to teraz zagrać, to byłoby to jedno uderzenie.

Teraz przykład na kolejne uderzanie strun, ten sam chwyt:

E1|-------------1------------|
H2|-----------1--------------|
G3|---------2----------------|
D4|-------3------------------|
A5|-----3--------------------|
E6|---1----------------------|

Ważne są jeszcze odległości miedzy dźwiękami. To będzie inaczej brzmieć:

E1|------------------1-------|
H2|------------------1-------|
G3|-----------2--------------|
D4|---------3----------------|
A5|-------3------------------|
E6|---1----------------------|

Pozostaje już tylko rozróżnić sposób wydobywania dźwięku.

Poniższy materiał powstał na podstawie strony, która już nie działa w sieci: www.gitara-files.prv.pl. Autorem był Wojciech Malinowski.

Hammer-on

E|--------------|
H|----2-H-3-----|
G|--------------|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|

Hammer-on - jest to technika polegająca na zagraniu niższego dźwięku i uderzeniu palcem lewej ręki tak aby wydobył się dźwięk bez trącania struny prawą ręką.

Pull-of

E|--------------|
H|----3-P-2-----|
G|--------------|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|

Pull-of - jest to technika polegająca na zagraniu wyższego dźwięku i oderwania palca lewej ręki tak aby wydobył się dźwięk bez trącania struny prawą ręką.

Slide - Wersja I:

E|--------------|
H|--------------|
G|----2-/(4)----|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|

Slide - jest to technika polegająca na zagraniu pierwszego dźwięku i przesunięciu palca dociskając cały czas strunę do gryfu na określony próg. W tym przypadku jest to podjazd na strunie G z drugiego progu na czwarty. Po przesunięciu palca na odpowiedni próg nie uderzamy struny. Drugi dźwięk jest wydobywany bez użycia prawej ręki.

Slide - Wersja II:

E|--------------|
H|--------------|
G|----2-/-4-----|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|

Analogicznie jak w pierwszej wersji tylko po przesunięciu palca na odpowiedni próg, prawą ręką uderzamy określoną strunę kostką, trzymając palec na danym progu (w tym przypadku będzie o czwarty próg) Drugi dźwięk jest wydobywany z użyciem prawej ręki).

Slide - Wersja III:

E|----------------|
H|----------------|
G|----4-\-(2)-----|
D|----------------|
A|----------------|
E|----------------|

Jest to zjazd z określonego progu na strunie G na dany próg (w tym przypadku z czwartego na drugi). Po wykonaniu zjazdu nie uderzamy kostką struny. Drugi dźwięk jest wydobywany bez użyciem prawej ręki.

Slide - Wersja IV:

E|--------------|
H|--------------|
G|----4-\-2-----|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|

Jest to zjazd z określonego progu na strunie G na dany próg (w tym przypadku z czwartego na drugi). Po wykonaniu zjazdu uderzamy kostką strunę. Drugi dźwięk jest wydobywany z użyciem prawej ręki.

Slide - Wersja V:

E|--------------|
H|--------------|
G|------/-6-----|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|

Przed zagraniem dźwięku należy przeciągnąć palec lewej ręki z nieokreślonego niżej progu na danej strunie na dany próg (w tym przypadku szósty) i wtedy uderzyć prawą ręką daną strunę.

Slide - Wersja VI:

E|--------------|
H|--------------|
G|------6-\-----|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|

Jest to zagranie danego dźwięku a następnie zjechanie do nieokreślonego niżej progu.

Bend

        full
         /
E|------/-------|
H|-----/--------|
G|---8/---------|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|

Podciągnięcie struny do określonej wysokości: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.

Pre-bend

    full
     |
E|---|----------|
H|---|----------|
G|---8----------|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|

Podciągnięcie struny do określonej wysokości przed zagraniem dźwięku: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.

Band and release

       1/4
        /\
E|-----/--\----|
H|----/----\---|
G|--8/------\--|
D|-------------|
A|-------------|
E|-------------|

Podciągnięcie struny i opuszczenie o odpowiednią wartość: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.

Pre-bend and release

   1/4
    |\
E|--|-\--------|
H|--|--\-------|
G|--8---\------|
D|-------------|
A|-------------|
E|-------------|

Podciągnięcie struny a następnie uderzenie struny i opuszczenie o odpowiednią wartość: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.

Pick Slide

E|------------|
H|------------|
G|------------|
D|-----X\-----|
A|-------\----|
E|--------\---|

Przejechanie brzegiem kostki po strunie, w określonym kierunku.

Tapping

E|------------|
H|---8-T-12---|
G|------------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|

Litera "T" oznacza to, iż prawą ręką gramy tak jak lewą czyli na gryfie. Palec lewej ręki jest na ósmym progu struny H, a palcem prawej ręki uderzamy w gryf na dwunastym progu strunę H (można też uderzyć a następnie oderwać palec techniką "pull-of".

Vibrato - Wersja I:

     ~~~~~~~~
E|------------|
H|---9--------|
G|------------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|

Jest podciąganie i opuszczanie struny dociśniętej na określonym progu. Wykonuje się to dość szybko, rytmicznie.

Vibrato - Wersja II:

     /\/\/\/\
E|------------|
H|---9--------|
G|------------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|

Analogicznie do pierwszej wersji tyle że podciąganie i opuszczanie struny jest głębsze.

Tryl

    tr.
E|------------|
H|-----5-(6)--|
G|------------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|

Szybkie granie dwóch dźwięków - najpierw hammer-on a potem pull-of.

Rake

E|------------|
H|------5-----|
G|-----X------|
D|----X-------|
A|------------|
E|------------|

Rake - jest techniką polegającą na przytłumieniu lewą ręką kilku strun przed zagraniem właściwego dźwięku.

Natural harmonic

    Harm.
E|-----12-----|
H|------------|
G|------------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|

Natural harmonic - polega to na tym, iż kładziemy palec (nie dociskamy) lewej ręki na 5, 7 lub 12 progu i kostką trącamy strunę a następnie puszczamy strunę po zagraniu.

Muffed strings

E|------------|
H|-----X------|
G|-----X------|
D|-----X------|
A|-----X------|
E|------------|

Muffled strings - jest to technika polegająca na położeniu palca lub palców na strunie lub strunach (nie dociskając) a kostką uderzać w te struny. Powstaje twardy dźwięk.

Palm Muting

     P.M.---|
E|------------|
H|------------|
G|------------|
D|------------|
A|------------|
E|---0-0-0-0--|

Palm muting - tłumienie strun prawą ręka trzymając ją blisko mostka i jednocześnie uderzając kostką.

Tremolo bar

    -1  +1
E|------------|
H|------------|
G|--8---------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|

Tremolo bar - jest podnoszenie i opuszczanie ramienia wibratora o określoną wartość: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.

Kostkowanie na dół

       -
E|------------|
H|------------|
G|-----7------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|

Kostkowanie na dół - czyli kostką uderzamy w strunę od strony strun basowych (z góry do dołu).

Kostkowanie do góry

       ^
E|------------|
H|------------|
G|-----7------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|

Kostkowanie do góry - czyli kostką uderzamy w strunę od strony strun wiolinowych (z dołu do góry).

Następny artykuł: Transponowanie »

Wszelkie materiały i wypowiedzi zamieszczone na www.chords.pl są własnością ich autorów.