Zacznij systematycznie uczyć się grać na gitarze razem ze stroną Moja nauka - będziesz miał/miała do niej dostęp po zalogowaniu się w serwisie

Ćwiczenia lewej ręki

Witam!
W niniejszym artykule pragnę zaproponować kilka ćwiczeń, doskonalących sprawność palców lewej ręki. Sprawność ta ułatwi Wam chwytanie akordów, lecz przede wszystkim pomoże skutecznie zagrać gitarowe solówki. Przecież to one właśnie są esencją pracy gitary w muzyce rockowej oraz marzeniem większości gitarzystów.

Kilka praktycznych rad na początek:

  • cała lewa ręka musi być swobodna
  • lewa dłoń obejmuje chwytnię pokrytą gryfem, ale go nie ściska
  • nigdy nie usztywniaj dłoni, jeśli czujesz jej zmęczenie, zrób sobie przerwę
  • palce mają być rozluźnione, nie mogą się usztywniać
  • staramy się angażować do gry wszystkie cztery palce (mały, z natury najsłabszy, wymaga wielu ćwiczeń)
  • nie gramy dwóch kolejnych dźwięków melodii tym samym palcem (z wyjątkiem techniki slide)
  • nie unoś palców zbyt wysoko nad gryf - pożyteczniejsze są możliwie minimalne ruchy palcami
  • staraj się jak najmniej przesuwać lewą dłoń wzdłuż gryfu (chyba, że wymaga tego specyfika utworu). Przenoś dźwięki ze struny na strunę, zamiast grać je na jednej strunie
  • opuszki palców dociskają struny tuż przed metalowymi sztabkami progów
  • palec lewej ręki uderza w strunę równocześnie z trąceniem struny kostką (piórkiem)
  • staramy się, aby palce przypadkowo nie trącały strun sąsiednich
  • na początku ćwicz w wygodnej dla siebie pozycji siedzącej (granie w pozycji stojącej jest trudniejsze)

Przykłady ćwiczeń

Starałem się dla Was wybrać kilka ćwiczeń, dzięki którym można doskonalić :

  • szybkość palcowania
  • dokładność wydobywania dźwięków
  • siłę uderzania palca w strunę
  • rozciągnięcie palców
  • celowanie piórkiem w odpowiednie struny (ręka prawa)
  • koordynację ręki lewej z ręką prawą

Wszelkie ćwiczenia tu prezentowane będę grał kostką, trącając struny w obie strony (góra-dół) chyba, że komentarz dyktuje inaczej. Tempo nagranych mp3 będzie wolne, aby łatwo było każdemu ćwiczącemu zagrać razem ze mną. Oczywiście w miarę postępów tempo gry możecie stopniowo zwiększać, ale ostrożnie.

UWAGA!
  • Ważniejsza od szybkości jest dokładność gry - dźwięki powinny zabrzmieć pewnie i czysto
  • Ćwiczenia wykonuj z pulsem metronomu (keyboard, automat w multiefekcie). Nauka gry w równym tempie jest ważna, przyda się to kiedyś w grze zespołowej.
  • W tabulaturach zastosowałem oznaczenia palców. Pod każdą tabulaturą oprócz znanych już x-ów (puls metronomu) są cyfry oznaczające palce, którymi trzeba zagrać dany dźwięk. I nie wolno tego zmieniać "po swojemu"
  • Palec 1 to wskazujący, 2 to środkowy, 3 to serdeczny, 4 to mały. Kciukiem nie będziemy grali żadnych dźwięków.

Są to ćwiczenia niezbyt trudne. Mam nadzieję, że ogromna większość z Was zagra to razem ze mną.

Ćwiczenie 1

E1--------------------------|--------------------------|--------------1--2--3-4--
H2--------------------------|--------------------------|--1--2--3--4-------------
G3--------------------------|--------------1--2--3--4--|-------------------------
D4--------------------------|--1--2--3--4--------------|-------------------------
A5--------------1--2--3--4--|--------------------------|-------------------------
E6--1--2--3--4--------------|--------------------------|-------------------------

 *--x-----x-----x-----x-----|--x-----x-----x-----x-----|--x-----x-----x-----x----
 P--1--2--3--4--1--2--3--4--|--1--2--3--4--1--2--3--4--|--1--2--3--4--1--2--3--4-

Ćwiczenie to można sobie urozmaicić przenosząc je w inne pozycje na gryfie gitary, np. na progi: 5, 6, 7, 8... Można też zagrać w obie strony: w górę (jak w naszym przykładzie) lub z powrotem w dół. Kolejne dźwięki kostkujemy w obie strony, uderzając piórkiem w struny raz z góry, raz z dołu.


Ćwiczenie 2

E1--------------------------|-----------------5--7--8--
H2--------------------------|--------5--6--8-----------
G3-----------------2--4--5--|--5--7--------------------
D4--------2--3--5-----------|--------------------------
A5--3--5--------------------|--------------------------
E6--------------------------|--------------------------

 *--x-----x-----x-----x-----|--x-----x-----x-----x-----
 P--2--4--1--2--4--1--3--4--|--1--3--1--2--4--1--3--4--


E1--8--7--5-----------------|--------------------------
H2-----------8--6--5--------|--------------------------
G3--------------------7--5--|--5--4--2-----------------
D4--------------------------|-----------5--3--2--------
A5--------------------------|--------------------5--3--
E6--------------------------|--------------------------

 *--x-----x-----x-----x-----|--x-----x-----x-----x-----
 P--4--3--1--4--2--1--3--1--|--4--3--1--4--2--1--4--2-

Wybrałem dla Was gamę melodyczną majorową w tonacji C-dur. Należy jednak ćwiczyć w różnych tonacjach, w różnych pozycjach, wg różnych schematów. Jest to konieczny element właściwych ćwiczeń przyszłego gitarzysty zespołu rockowego.

Można urozmaicić sobie trening poprzez granie kolejno gam z różnych tonacji, np. A-D-G-C (zaczynając od kolejnych strun E6, A5, D4, G3 - od progu 5)


Ćwiczenie 3

E1--------------------------|--------------------------
H2--------------------------|--------------------------
G3--------------------------|--------------------------
D4--------6--------6--------|--------7--------7--------
A5-----2--------2-----------|-----4--------4-----------
E6--0--------0--------------|--0--------0--------------

 *--x-----x-----x-----x-----|--x-----x-----x-----x-----
 P-----1--4-----1--4--------|-----1--4-----1--4--------

E1--------------------------|--------------------------
H2--------------------------|--------------------------
G3--------------------------|--------------------------
D4--------9--------9--------|--------7--------7--------
A5-----6--------6-----------|-----4--------4-----------
E6--0--------0--------------|--0--------0--------------

 *--x-----x-----x-----x-----|--x-----x-----x-----x-----
 P-----1--4-----1--4--------|-----1--4-----1--4--------

Ćwiczenie to grane dokładnie poprawia rozciągnięcie palców lewej dłoni. Szczególną uwagę zwróć na pierwszy takt. Dopilnuj, aby palce dokładnie docisnęły strunę A5 na 2 progu i strunę D4 na 6 progu. Dźwięki muszą brzmieć czysto. Palce 1 i 4 stoją jednocześnie na obu progach, nie podnoszą się przez całe ćwiczenie - tylko przesuwają.


Ćwiczenie 4

E1--7----------4---------------------5----------
H2-----5-4-5------5-4-5---7--5-4-5------5-4-5---
G3----------------------------------------------
D4----------------------------------------------
A5----------------------------------------------
E6----------------------------------------------

 *--x----------x----------x----------x----------
 P--4--2-1-2---1--2-1-2---4--2-1-2---3--2-1-2---

Ta zagrywka doskonali koordynację palcowania z kostkowaniem prawą ręką, zwłaszcza grana w szybszym tempie. Poprawia też dokładność grania. Nie przyspieszaj jednak pochopnie. Nie zgub po drodze dokładności, bo przyzwyczaisz się grać byle jak.


Ćwiczenie 5

E1----------9---5-------------------
H2------7-----------7-----------7---
G3--5-------------------9---5-------
D4----------------------------------
A5----------------------------------
E6----------------------------------

 *--x-------x-------x-------x-------
 P--1---2---4---1---2---4---1---2---

W tym ćwiczeniu szczególnie zwróć uwagę na możliwie minimalne unoszenie palców po zagraniu dźwięku. Trochę rozciągania palców + koordynacja palcowania z kostkowaniem - oto nasz zysk! I nie przejmuj się melodią tej zagrywki. Jest trochę dziwna, prawda?


Ćwiczenie 6

E1--------------4--7--4------------------
H2-----------5-----------5---------------
G3--------4-----------------4------------
D4-----6-----------------------6---------
A5--7-----------------------------7------
E6---------------------------------------

 *--x--------x--------x--------x---------
 P--4--3--1--2--1--4--1--2--1--3--4------

Ćwiczenie to bardzo dobrze przygotowuje do późniejszych prób grania techniką sweep, która jest trudna. Najważniejsze jest tu, abyś dobrze zgrał palcowanie dźwięków z kostkowaniem.

W tym przykładzie kostkuj inaczej!

  • Dźwięki od 7 na strunie A5 do pierwszej 4 na strunie E1 - uderzaj piórkiem z góry (od strony basów)
  • Dźwięki od 7 na strunie E1 do końcowej 7 na strunie A5 - uderzaj piórkiem od dołu (od strony struny E1)
  • Staraj się, aby piórko nie wchodziło głęboko między struny i płynnie przechodziło ze struny na strunę.

Ćwiczenie 7

E1----------------------------------|----------0-H2-H3-----------------
H2----------------------------------|--0-H2-H3---------0-H2-H3---------
G3--------------------------0-H2-H3-|--------------------------0-H2-H3-
D4------------------0-H2-H3---------|----------------------------------
A5----------0-H2-H3-----------------|----------------------------------
E6--0-H2-H3-------------------------|----------------------------------

 *--x-------x-------x-------x-------|--x-------x-------x-------x-------
 P----1---2---1---2---1---2---1---2-|----1---2---1---2---1---2---1---2-

W tym ćwiczeniu zastosowana jest technika hammer on. Po trąceniu piórkiem pustej struny (0), w strunę uderza mocno palec 1 a następnie palec 2. Dźwięków zapisanych jako H2 i H3 nie kostkujemy ponieważ prawa ręka nie uczestniczy w ich wydobywaniu. Ćwiczenie to rozwija siłę uderzania palców w struny. Wykonywane w szybszym tempie poprawia koordynację między palcowaniem a kostkowaniem (współpraca obu rąk).

Możesz urozmaicić sobie to ćwiczenie zmieniając palce (palce 2 i 3 oraz palce 3 i 4 w przykładzie powyżej) lub przenosząc zagrywkę w różne pozycje na gryfie, np.:

E1----------------------------------|-------------------0-H5-H8---------
H2----------------------------------|-----------0-H5-H8---------0-H5-H8-
G3----------------------------------|--0-H5-H7--------------------------
D4--------------------------0-H5-H7-|-----------------------------------
A5----------0-H3-H5-0-H5-H7---------|-----------------------------------
E6--0-H3-H5-------------------------|-----------------------------------

 *--x-------x-------x-------x-------|--x--------x-------x-------x-------
 P----1---3---1---3---1---3---1---3-|----1---3----1---4---1---4---1---4-

To jest przykład typowego pasażu z użyciem techniki hammer on w tonacji C-dur.


Podsumowanie

Treść tego artykułu nie wyczerpuje tematyki ćwiczeń biegłości palców lewej ręki. Jest cała masa innych, równie przydatnych ćwiczeń. Dobrze jest wykonywać jak najszerszy ich wachlarz. Aby uniknąć znudzenia nimi, grajmy każdego dnia inne. Traktujmy je też jako rozgrzewkę przed próbami grania tak lubianych przez nas utworów muzycznych, ze znanymi riffami i pięknie skomponowanymi solówkami. Może po pewnym czasie odkryjecie, że w wspaniałych solówkach Waszych idoli są "ukryte" niektóre zagrywki, wałkowane z takim mozołem podczas ćwiczeń.

Pozdrawiam Was serdecznie! Życzę owocnych sesji treningowych!
Jarek vel rodzina123
08-08-2006r.

Następny artykuł: Ćwiczenia prawej ręki »

Wszelkie materiały i wypowiedzi zamieszczone na www.chords.pl są własnością ich autorów.