Zacznij systematycznie uczyć się grać na gitarze razem ze stroną Moja nauka - będziesz miał/miała do niej dostęp po zalogowaniu się w serwisie

Bicia na czystym brzmieniu - Wstęp

Artykuł traktuje o biciach granych na czystym brzmieniu CLEAN lub z odrobiną lekkiego przesteru z pieca CRUNCH Pozostajemy więc głównie w ramach akordowego akompaniamentu gitary w utworach w metrum 4/4. Dla naszych wspólnych ćwiczeń wybrałem kilka charakterystycznych fragmentów pochodzących z bogatej palety polskiej muzyki rozrywkowej.

    Nagrane treningowe MP3 znów oparłem na schemacie:
  • część I - bicie z metronomem w zwolnionym tempie - dla adeptów dość krótko grających na gitarze
  • część II - bicie na tle pełnego aranżu z bębnami, w szybkim tempie - dla gitarzystów o nieco większej wprawie

Dżem "List do M." - intro/zwrotka

   v    v v v ^    ^ ^  v    v v v ^    ^ ^        v w dół, ^ w górę

E-----------5-7-P5---------------3-5-P3------     P - pull off
H---------5--------5-----------3--------3----
G-------5------------5-------4------------4--
D--5-H7-----------------3-H5-----------------     H - hammer on
A--------------------------------------------
E--------------------------------------------
   a                    G                          akordy
   1          2         3          4               metronom



   v               v         ^  ^  ^  ^

E--1---------------0---------0---------------
H--1---------------3------------3------------
G--2---------------2---------------2---------
D--3---------------0------------------0------
A--3-----------------------------------------
E--------------------------------------------
   F               D2
   1          2         3          4

Riff ten, oparty na akordach z dodatkiem dźwięków granych LEGATO - opiera się na czystej barwie gitary z efektem deleya.

Największe wartości tego fragmentu muzycznego to:

  • gra akordami barre i przemieszczanie "poprzeczki"
  • gra z użyciem technik LEGATO, np. na akordzie a-moll kładziemy poprzeczkę barre na 5 progu, dodajemy 3 palcem techniką HAMMER ON dźwięk A (7 próg), gramy kolejne dźwięki na progu 5 (poprzeczka cały czas stoi) dodajemy na strunie E1 dźwięk H (próg 7 - palcem 4), techniką PULL-OFF wracamy na próg 5 i gramy 5 na strunach H i G (poprzeczka nadal tam stoi)
  • praca piórkiem na pojedynczych strunach zmusza nas do treningu koordynacji pracy obu rąk.

Riff ten, pomimo dość wolnego tempa gry - należy do stosunkowo niełatwych. Czyste wykonanie wymaga dobrego stawiania poprzeczki barre oraz sprawnego wykonywania technik LEGATO.

Mr. Zoob "Kawałek podłogi" - zwrotka

   v  ^  v   v   v    v   v    v   v

E--3--3--3-------3--------4--------6----|
H--4--4--4-------4--------4--------6----|
G--5--5--5-------5--------5--------7----|
D--5--5--5-------5--------6--------8----|
A--3--3--3---3---3--------6--------8----|
E--x--x--x-------x----4---4----6---6----|
   c                  Gis      B

   1         2        3        4

Jak widzicie, bicie to opiera się prawie wyłącznie na uderzeniach w struny z góry. Wydawać się więc może bardzo łatwe. W rzeczywistości to nie do końca prawda.

Pierwszą trudnością, jaką należy tu wyćwiczyć, jest granie akordów z tłumieniem strun. Uderzamy piórkiem w struny (w dół) - natychmiast po tym uderzeniu prawa dłoń opada swobodnie na struny i tłumi je. Efektem tej techniki jest dźwięk brzmiący krótko i gwałtownie ucięty

Drugą trudnością (dla grających krócej) jest szybkie zmienianie akordów barre. Należy ćwiczyć zmianę akordów barre bez konkretnego bicia - uderzając jeden raz w kolejne akordy. Dość istotne, aby podczas zmian akordów nie unosić wysoko palców. Przy zmianie np. Gis - B (ale też np. F - G , G - A ...) przesuwamy akord wzdłuż gryfu. Podczas przesuwania luzujemy docisk palców do podstrunnicy - nie musimy podnosić całej dłoni.

Utwór ten w oryginale grany jest w dość szybkim tempie. Zawsze jednak grajcie w tempie, które pozwala Wam kontrolować technikę, grać płynnie i czysto. Nie wolno przyśpieszać kosztem dokładności gry!

Czytaj dalej:

Następny artykuł: Czyste brzmienie, ćwiczenia 1 »

Wszelkie materiały i wypowiedzi zamieszczone na www.chords.pl są własnością ich autorów.