Zacznij systematycznie uczyć się grać na gitarze razem ze stroną Moja nauka - będziesz miał/miała do niej dostęp po zalogowaniu się w serwisie

Techniki gitarowe - część druga

Cześć!
Czas na kolejne techniki, wzbogacające repertuar naszych gitarowych zagrywek. Tym razem zajmiemy się technikami slide i bending.

Slide

Technika slide polega na zagraniu dwóch lub więcej dźwięków w ten sposób, że zamiast stawiać kolejne palce, przesuwamy jeden palec po strunie w górę lub w dół gryfu. Przesunięcie w górę gryfu oznacza, że przesuwamy palec od progu niższego do wyższego, np. od 5 do 9.

Zwróć uwagę na położenie ukośnej kreski oznaczającej technikę slide:

  • slide w górę - /
  • slide w dół - \

Slide w górę

E1---------------------------------|
H2---------------------------------|
G3----5-/-9-----------5-/-(9)------|
D4---------------------------------|
A5---------------------------------|
E6---------------------------------|

     Wersja A        Wersja B
  • Wersja A
    1. palec lewej ręki stoi na 5 progu struny G3
    2. trącasz strunę
    3. przesuwasz palec z progu 5 na próg 9
    4. znów trącasz strunę
  • Wersja B
    1. palec lewej ręki stoi na 5 progu struny G3
    2. trącasz strunę
    3. przesuwasz palec z progu 5 na próg 9
    4. NIE TRĄCASZ STRUNY, drugi dźwięk powstaje przez samo przesunięcie palca

Wersje A i B można zagrać bez określonego dźwięku początkowego, najczęściej jest to pusta struna.

E1-----------------|
H2-----------------|
G3-----/-9---------|
D4-----/(9)--------|
A5-----------------|
E6-----------------|

Slide w dół

E1---------------------------------|
H2---------------------------------|
G3----9-\-5-----------9-\-(5)------|
D4---------------------------------|
A5---------------------------------|
E6---------------------------------|

     wersja A        wersja B

Dokładnie wg tych samych wersji (A, B) można zagrać slide w dół.


Slide 1: A tale that wasn`t right - Halloween (intro)

E1-------------8----------------------------|
H2---------------10---12-(12b-12)---10-12---|
G3--2--/--(9)-------------------------------|
D4------------------------------------------|
A5------------------------------------------|
E6------------------------------------------|

Ściągnij przykład w mp3 (150 KB)

Slide wykonany w dość wolnym tempie. Całe intro ma charakter melancholijny, płaczliwy.

Slide 2: I`ll be there for you - Bon Jovi (intro)

E1--------------------------------------------------------|
H2--------------------------------------------------------|
G3--5-/-(7)-7---7-/-(9)-9---9-/-(12)-12---12-\-(11)-11----|
D4--0-------0---0-------0---0--------0----0---------0-----|
A5--0-------0---0-------0---0--------0----0---------0-----|
E6--------------------------------------------------------|

Ściągnij przykład w mp3 (152 KB)

  • Oprócz dźwięków na strunie G3 brzmią puste struny D4 i A5.
  • Po każdym slide wyższy dźwięk zostaje powtórzony piórkiem.

Slide 3: Tears in heaven - Eric Clapton

Rozpoczyna się od drugiej gitary w tle, a pod koniec:

E1--5-/-(7)-5-------------------------------|
H2--------------5-/-(7)-5-------------------|
G3--------------------------4-/-(6)-4-------|
D4------------------------------------------|
A5------------------------------------------|
E6------------------------------------------|

Ściągnij przykład w mp3 (142 KB)

Jednym z mistrzów stosowania techniki slide w grze solowej jest Michael Lee-Firkins. Gorąco polecam Jego nagrania.

Bending

Technika bending polega na wydobywaniu dźwięku przez podciągnięcie struny. Palec lewej ręki mocno stoi na określonym progu - ruch całej dłoni wykonany z nadgarstka podciąga strunę tak, aby uzyskać dźwięk podwyższony o określoną wartość (półton, cały ton, itd.) Technika często stosowana w zagrywkach solowych w rocku, bluesie i metalu.

Najczęściej spotykane oznaczenia techniki bending wyglądają tak:

  • b - podciągnięcie struny o półton (jeden próg),
  • B - podciągnięcie struny o cały ton (dwa progi),
  • 12b(14) - jawne określenie o ile progów należy podciągnąć strunę; po podciągnięciu struny należy uzyskać dźwięk podany w nawiasach.

Sposób oznaczania bending polegający na rysowaniu ukośnych kresek przerywanych uważam za mało wygodny w tworzeniu tabulatur.

Bending 1: Still got the blues - Gary Moore (intro)

E1--------------------------------------------------------|
H2--13-15-15b--15b(13)-----12-13-13B--13B(12)-------------|
G3----------------------14----------------------14-12-14--|
D4--------------------------------------------------------|
A5--------------------------------------------------------|
E6--------------------------------------------------------|

Ściągnij przykład w mp3 (180 KB)

Powtórzenie dźwięków podciągniętych, a następnie delikatne puszczenie i przejście na dźwięki niższe daje wrażenie płaczliwości całego granego motywu.

Bending 2: Nothing else matters - Metallica (początek solo)

E1------------------------------------------------------|
H2--15----15--------------------------------------------|
G3--14B---14B-(14)-12---14-12-11-12-11---11-------------|
D4-------------------------------------14--12-14--------|
A5------------------------------------------------------|
E6------------------------------------------------------|

Ściągnij przykład w mp3 (123 KB)

Ciekawy efekt brzmieniowy uzyskuje się przez zagranie dwóch dźwięków na sąsiednich strunach, przy czym podciągany jest tylko dźwięk niższy.

Bending 3: Przekorna dusza - Jan Bo (intro)

E1---------------------------------------------|
H2--11-(11b-11)--------------------------------|
G3--11-(11b-11)--9-11-9------------------------|
D4----------------------11-9--11-9-------------|
A5---------------------------------9-----------|
E6-----------------------------------12--9--\--|

Ściągnij przykład w mp3 (95 KB)

Ładny bending złożony z dwóch dźwięków, podciągnięcie i opuszczenie strun odbywa się bez trącania piórkiem. Ważne jest podciągnięcie obu strun (H2 i G3) o tę samą wartość.

Bending 4: Canon rock - Jerry C. (fragment)

E1--------------------------------------------------|
H2-------------------------------7---9-(9B-9-9B-9)--|
G3--7-6-7---7-----6---7--6--7-6-7-------------------|
D4--------9-----9-----------------------------------|
A5--------------------------------------------------|
E6--------------------------------------------------|

Ściągnij przykład w mp3 (150 KB)

Po trąceniu struny (dźwięk na strunie H2, próg 9) następuje seria dźwięków podwyższanych i obniżanych ale już bez piórkowania.

Bending 5: Sweet Child O`Mine - Guns N' Roses (koniec solo)

E1------------------------------------17--------|
H2----------------15-17--15---17(17B)-----------|
G3--14B(14)-----16------------------------------|
D4----------17----------------------------------|
A5----------------------------------------------|
E6----------------------------------------------|

Ściągnij przykład w mp3 (140 KB)

Po zagraniu dźwięku techniką bending gramy dźwięk na strunie wyższej - tutaj zastosowane na koniec solówki.

Bending 6: Typowa zagrywka bluesowa w tonacji E

E1--12--12-12--12--12-12--12--12-12--12--12-12---------|
H2--15B--------15B--------15B--------15B---------------|
G3-----------------------------------------------------|
D4-----------------------------------------------------|
A5-----------------------------------------------------|
E6-----------------------------------------------------|

lub

E1-----------------------------------------------------|
H2--12--12-12--12--12-12--12--12-12--12--12-12---------|
G3--14B--------14B--------14B--------14B---------------|
D4-----------------------------------------------------|
A5-----------------------------------------------------|
E6-----------------------------------------------------|

Ściągnij przykład w mp3 (203 KB)

Gramy dwudźwięk, z którego podciągamy dźwięk na niższej strunie a następnie dwukrotnie piórkujemy dźwięk na strunie wyższej.

Bending 7: Sweet Child O`Mine - Guns N' Roses (początek ostatniej solówki)

Tabulatura przedstawia tylko fragment z pliku mp3

E1------------------------------------------------------|
H2--15B-----15Bb-15B-----15Bb-15B-----15Bb-15B----------|
G3------------------------------------------------------|
D4------------------------------------------------------|
A5------------------------------------------------------|
E6------------------------------------------------------|

Ściągnij przykład w mp3 (164 KB)

Ciekawe zastosowanie tej techniki - gramy kolejno po sobie dźwięk podciągany o trzy półtony (15Bb) oraz dźwięk podciągany o dwa półtony, czyli ton (15B).

Podsumowanie

Ładnie grane bendingi są nieodzowną częścią solowego popisu każdego rockowego czy bluesowego gitarzysty. W stosowaniu tej techniki ważna jest nie tylko czystość podwyższanego dźwięku, ale również subtelny feeling, znamionujący wytrawnego instrumentalistę. Składają się na to m.in. wyczucie momentu osiągnięcia docelowego dźwięku (tempo podciągania struny), lekkie wibrato dźwiękiem (palcem lewej ręki), odpowiednia artykulacja piórkiem.

Przykłady podane w tym artykule nie wyczerpują bogactwa możliwości zastosowań technik slide i bending w blues-rockowej grze na gitarze. Dają jedynie pogląd na złożoność zagadnienia. Być może inspirują do poszukiwań i przemyśleń. Ze swej strony polecam wsłuchiwanie się w zagrywki mistrzów gitary takich jak np. Joe Satriani, Steve Vai, Marty Friedman, Michael Lee-Firkins, Gary Moore, Slash, Eddie Van Halen, John Petrucci, Jimmy Hendrix, Angus Young, i wielu, wielu innych...

Słuchajmy nagrań, analizujmy tabulatury, próbujmy grać różne zagrywki (na miarę swoich mozliwości). Nie trzymajmy się kurczowo jednego idola. Unikajmy jednostronności w naszej grze. Ćwiczmy systematycznie i wytrwale.

Pozdrawiam serdecznie!
Jarek vel rodzina123
28-01-2007r.

Następny artykuł: Solówki »

Wszelkie materiały i wypowiedzi zamieszczone na www.chords.pl są własnością ich autorów.