Zacznij systematycznie uczyć się grać na gitarze razem ze stroną Moja nauka - będziesz miał/miała do niej dostęp po zalogowaniu się w serwisie

Ćwiczenia z metronomem

W takcie w metrum 4/4 możemy rozmieszczać dźwięki o różnych wartościach rytmicznych, tworząc różne kombinacje. Ważne jest, aby zachować obowiązującą zasadę:

Łączna wartość rytmiczna dźwięków zawartych w takcie w metrum 4/4 musi być równa 4 ćwierćnutom! Podobnie będzie przy innych wartościach rytmicznych: 8 ósemek, 1 cała nuta, 2 półnuty.

Aby poprawnie trenować rozmieszczanie różnych dźwięków w taktach należy używać metronomu. Metronom ustawiony na metrum 4/4 tyka nam ćwierćnuty, akcentując w każdym takcie 1 ćwierćnutę.

       Takt 1       Takt 2

E1-|------------|------------|
H2-|------------|------------|
G3-|------------|------------|
D4-|------------|------------|
A5-|------------|------------|
E6-|------------|------------|

     1  2  3  4   1  2  3  4   tyknięcia metronomu

Pomaga to nam zorientować się, kiedy zaczyna się nowy takt. Proponuję ustawić metronom na dość wolne tempo - za to skoncentrować się na:

  • poprawnym obejmowaniu gryfu i ułożeniu palców na progach
  • poprawnym ułożeniu prawej ręki na mostku (gitara elektryczna)
  • poprawnym trzymaniu kostki (kciukiem i palcem wskazującym)
  • dokładnym dociskaniu strun w celu wydobycia czystych dźwięków
  • rytmicznym wykonywaniu ćwiczeń
  • minimalizmie ruchów (małe ruchy kostką, niskie unoszenie palców na gryfie)
  • świadomym słuchaniu metronomu i wpasowywaniu dźwięków w tykające z metronomu ćwierćnuty

Oznaczenia literowe wartości rytmicznych:

  • W - cała nuta
  • H - półnuta
  • Q - ćwierćnuta
  • E - ósemka
  • S - szesnastka

Uwaga! Wszystkie przykłady są grane na dźwięku A (struna D4 - próg 7).

Takt = 4 ćwierćnuty

       Q       Q       Q       Q
D4--|--7-------7-------7-------7-------|

       1       2       3       4

Takt = 2 półnuty

       H               H
D4--|--7---------------7---------------|

       1       2       3       4

Takt = 8 ósemek

       E   E   E   E   E   E   E   E
D4--|--7---7---7---7---7---7---7---7---|

       1       2       3       4

Takt = 16 szesnastek

      S S S S S S S S S S S S S S S S
D4--|-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7--|

      1       2       3       4

Takt = półnuta + 4 ósemek

       H               E   E   E   E
D4--|--7---------------7---7---7---7---|

       1       2       3       4

Takt = 2 ósemki + ćwierćnuta + 2 ósemki + ćwierćnuta

       E   E   Q       E   E   Q
D4--|--7---7---7-------7---7---7-------|

       1       2       3       4

Takt = 8 szesnastek + 2 ósemki + ćwierćnuta

       S S S S S S S S E   E   Q
D4--|--7-7-7-7-7-7-7-7-7---7---7-------|

       1       2       3       4

Podsumowanie

Podobnych kombinacji rytmicznych w takcie w metrum 4/4 można stworzyć znacznie więcej - podałem tu kilka przykładów, żeby nie znudzić Was tymi wprawkami.

Wprawki są jednak bardzo ważne!

Gitarzyści, którzy zaniedbali tego typu ćwiczenia - mają często problemy z rytmiczną grą pełną inwencji i dynamiki. Oczywiście w miarę postępów ćwiczenia należy utrudniać, choćby grając całe sekwencje dźwięków (motywy melodyczne - solowe) - zamiast jednego dźwięku. Miło też jest grać wszelkie ćwiczenia coraz szybciej...

Pamiętać jednak należy, że nie wolno nam przyśpieszać kosztem dokładności i płynności gry!

Zrozumienie zasady rozmieszczania dźwięków w taktach pomoże Wam samodzielnie układać bicia gitarowe do różnych piosenek. Zrozumienie zasad to jedno a swobodne ich stosowanie, to już inna bajka. Wymaga systematycznych ćwiczeń wykonywanych poprawnie i dokładnie z uwzględnieniem wszystkich wskazówek podawanych przez nauczycieli gry.

Następny artykuł: Ćwiczenia z bębnami »

Wszelkie materiały i wypowiedzi zamieszczone na www.chords.pl są własnością ich autorów.